SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28Professor, eu sei que vou para o inferno! O mal-estar diante da tensão entre a moralidade dominante e a marginal em duas escolas da periferia paulistanaRaul Rodrigues Gomes e o Manifesto de 1932: ações na imprensa por um plano nacional de educação (1931-1932) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista Brasileira de Educação

versão impressa ISSN 1413-2478versão On-line ISSN 1809-449X

Resumo

OLIVEIRA, Nathália Pereira de; PEDROZA, Regina Lúcia Sucupira  e  PULINO, Lúcia Helena Cavasin Zabotto. Escrevivências: possibilities for an anti-racist education. Rev. Bras. Educ. [online]. 2023, vol.28, e280101.  Epub 09-Out-2023. ISSN 1809-449X.  https://doi.org/10.1590/s1413-24782023280101.

In this study we discuss the concept of escrevivência [writing-living], created by Conceição Evaristo, as a possibility of pedagogical practice aligned with the prerogatives of Law No. 10.639/2003. We use Paulo Freire's notion of assunção de si, bell hooks's defense of education as a practice of freedom, and Evaristo's escrevivência concept to think about educational practices that consider the plural perspectives of historically marginalized subjects, based on their multiple experiences. Thus, we heard how high school students from a public school in the Federal District perceive the dynamics of racial relations in the school. From their experiences, the adolescents signaled changes in the activities and in the relational dynamics of the school when it comes to racial issues, thus promoting the power of escrevivência as a pedagogical practice that enables an anti-racist education.

Palavras-chave : racial relations; blackness; high school; escrevivência.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português | Inglês     · Português ( pdf ) | Inglês ( pdf )