SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número03Caracterização das ações motoras de crianças com baixa visão e visão normal durante o brincar: cubos com e sem estímulo luminoso ou alto contrasteRevisão sistemática acerca das políticas de educação inclusiva para a formação de professores índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Revista Brasileira de Educação Especial

versión impresa ISSN 1413-6538

Resumen

VARGAS, Jaqueline Santos  y  GOBARA, Shirley Takeco. Interações entre o aluno com surdez, o professor e o intérprete em aulas de física: uma perspectiva Vygotskiana. Rev. bras. educ. espec. [online]. 2014, vol.20, n.03, pp.449-460. ISSN 1413-6538.

This study presents an analysis of classroom interactions between the deaf student, teacher and interpreter, and the role of these actors in the integration of deaf students. This is a qualitative study conducted in public high schools Campo Grande-MS, where these students were enrolled. In this analysis we used a Vygotskian sociocultural approach. The results showed that only the interpreter interacted effectively with these students and also that the interpreter did contribute to promoting their interactions with others who were not fluent in Brazilian sign language (Libras) The teacher transferred the responsibility of the process of teaching and learning to the interpreter.

Palabras clave : Deaf Students; Interaction; Physics Teaching; Educational Inclusion.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )