SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.07 número03O ENEM é alternativa ao vestibular? O caso da área de químicaA formação do profissional farmacêutico e o exercício da cidadania na UFOP - Universidade Federal de Ouro Preto índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)

versão impressa ISSN 1414-4077

Resumo

ROTHEN, José Carlos. Avaliação e política institucional: estudo dos indicadores "qualificação docente" na avaliação das "condições de oferta de cursos". Avaliação (Campinas) [online]. 2002, vol.07, n.03, pp.153-186. ISSN 1414-4077.

This paper intends to contribute to discussion of the implications of the evaluations of higher education carried out by the Brazilian Ministry of Education. The analysis is developed from the vantage point of an administrator of an institution which offers a number of undergraduate programs. The purpose is to determine if it is possible to infer from the "Evaluation of Program Conditions" some basic guidelines for the development of institutional policies. With the purpose of pointing out the difficulties stemming from the diverse criteria used by the evaluation commissions, tables referring to the evaluations of 1999 were used. The paper discusses questions such as the following: What is being evaluated? What changes are induced by the indicators? Is it possible to identify in these indicators some criteria for elaborating a global institutional policy?

Palavras-chave : Program Evaluation; Higher Education; Teacher Qualification.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )