SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número02The birth of international accreditation1968, o ano que ainda faz pensar: intelectuais indagam sobre a irrupção dos jovens na sociedade industrial índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)

versão impressa ISSN 1414-4077

Resumo

SORDI, Mara Regina Lemes de  e  LUDKE, Menga. Da avaliação da aprendizagem à avaliação institucional: aprendizagens necessárias. Avaliação (Campinas) [online]. 2009, vol.14, n.02, pp.313-336. ISSN 1414-4077.

The text addresses evaluation as an essential knowledge for teachers' work processes. Facing the external evaluation processes increasingly more present in the context of educational policies, the authors propose that the processes of teacher education incorporate a discussion about institutional evaluation presenting it as a mediation between the evaluation of learning and the evaluation of systems. The articulation between the three levels of evaluation reverberates in the processes of qualification of the forms of participation of the teacher in the pedagogical project and indirectly improves the students' learning.

Palavras-chave : Institutional Evaluation; Teachers’ Education; Educational Reforms; Learning Evaluation; Pedagogical Project; Teaching Quality.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )