SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 número03Exercício de avaliação da prática profissional como estratégia de ensino e aprendizagemAvaliação do perfil de egressos do programa de pós-graduação stricto sensu em educação da UFU: impacto na formação docente e de pesquisador (2004-2009) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)

versão impressa ISSN 1414-4077

Resumo

MARQUES, Waldemar. Ensino, pesquisa e gestão acadêmica na universidade. Avaliação (Campinas) [online]. 2011, vol.16, n.03, pp.685-701. ISSN 1414-4077.

This article discusses the relations between the teacher's teaching activities and research work, trying to clarify in which aspects both are different and in which aspects they are closely inter-related. It emphasizes the processes which act as a strong incentive to research and to the publication of its results, whereas the same incentive is absent from the teaching activities and pedagogical innovation. It also discusses the problems of academic management, pointing to some aspects which indicate the fragility of the conditions under which management is taking place, conditions which do not lead to spaces of reflection on the processes of construction and dissemination of knowledge which point towards innovative pedagogical practices which might explicit or strengthen the necessary interaction of teaching and research.

Palavras-chave : Professor; Research; University.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )