SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número02Produção colaborativa e convergência de mídia na tv: uma proposta de inovação e tecnologia social para as tvs universitáriasA inclusão do estudante-trabalhador e do trabalhador-estudante na educação superior: desafio público a ser enfrentado índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)

versión impresa ISSN 1414-4077

Resumen

MENDES, Eliana Amarante de Mendonça. A avaliação da produção textual nos vestibulares e outros concursos: a questão da subjetividade. Avaliação (Campinas) [online]. 2013, vol.18, n.02, pp.435-458. ISSN 1414-4077.

I intend in this paper to offer some reflections on the problem of subjectivity in the writing assessment, in the examinations for access to the University and other public competitions in Brazil, and to demonstrate the unfeasibility of keeping such type of test, given the impossibility of doing justice to the candidates. I present a brief history of assessment over time, a succinct bibliographical summary on the subject and some data on the state of the art in Brazil. I analyze the system of writing assessment of the ENEM, showing its insustainability. I support myself, theoretically, in Bakhtin and specialists in assessment and evaluation. I present, also, a small empirical research on the system of writing evaluation of the ENEM.

Palabras clave : Subjectivity; Writing Assessment; Insustainability; ENEM.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )