SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número1Inserção profissional, políticas e práticas sobre a iniciação à docência: avaliando a produção dos congressos internacionais sobre o professorado principianteO (des)entendimento de qualidade na educação superior brasileira - Das quimeras do provão e do ENADE à realidade do capital cultural dos estudantes índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)

versão impressa ISSN 1414-4077

Resumo

LACERDA, Leo Lynce Valle de. SINAES, theory and pratice: epistemological assumptions in opposition. Avaliação [online]. 2015, vol.20, n.1, pp.87-104. ISSN 1414-4077.  https://doi.org/10.590/S1414-40772015000100007.

The article seeks to investigate the epistemological assumptions that guided the National Assessment System - SINAES, implemented in Brazil in 2004 to show a path to Kant, related to the principles laid out in the original document of SINAES, and another, apparently opposite, to Descartes, in observance of the evaluative system praxis. It is argued that SINAES polar nature, and the consequent dissatisfaction of the academic community about this rupture between principles and execution. At the end we propose some possibilities to start an overcoming of this duality, based on the tripod on which is based the system, and the central position of institutional self-assessment against the other two pillars, the assessment of undergraduate courses and the national examination of student performance.

Palavras-chave : Institucional Evaluation; SINAES; Epistemology..

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )