SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número1Educação superior e os desafios da formação para a cidadania democráticaA evolução do ensino da pós-graduação senso estrito no Brasil: análise exploratória e proposições para pesquisa índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)

versão impressa ISSN 1414-4077

Resumo

RIBEIRO, Jorge Luiz Lordêlo de Sales. SINAES: what we have learned about the model for superior education evaluation in Brazil. Avaliação [online]. 2015, vol.20, n.1, pp.143-161. ISSN 1414-4077.  https://doi.org/10.590/S1414-40772015000100010.

This article aims to present the model adopted in Brazil (SINAES) to evaluate higher education, discussing the principles and purposes, identifying the use of evaluation models in institutions and verifying, from IES self-assessment reports the ease and the difficulties faced by IES. Despite advances in evaluation practice in institutions in Brazil, the SINAES appears not to have fully achieved an institutional framework of evaluation, especially because it is organized to simultaneously account for two distinct purposes: on the one hand the improvement and development of the institution and on the other its regulation.

Palavras-chave : SINAES; Institutional Assessment; Evaluation of Higher Education..

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )