SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número1A avaliação da educação superior em escala global: da acreditação aos rankings e os resultados de aprendizagemO direito à educação e políticas de expansão do ensino superior público em Moçambique: estagnação, privatização e exclusão (1986-2008) índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas)

versão impressa ISSN 1414-4077versão On-line ISSN 1982-5765

Resumo

SILVA, Levi Leonido Fernandes da; MORGADO, Elsa Maria Gabriel; RODRIGUES, João Bartolomeu  e  AUZANI, Adriana Santos. Aesthetics and engineering: beyond technological rationality. Avaliação [online]. 2018, vol.23, n.1, pp.23-36. ISSN 1982-5765.  https://doi.org/10.1590/S1414-40772018000100003.

The purpose of this article is to understand the technological rationality within the context of the Federal Technological University of Paraná. Unique in the country under that name, the majority of its courses aim at training engineers in Brazil. Along with this training we include the study of the aesthetics, as an alternative argument, by assuming its significance in the social training of the subject as an emancipatory dimension generated by the movement of creation and technological innovation and which today is left in the background within this context. This article results from the review of Marcuse, Adorno, Horkheimer, Habermas and Rancière’s ideas, which address the referred themes according to the perspective of the individual´s autonomy as opposed to the normative and technocratic interpretations of society.

Palavras-chave : Public University; Technological education; Art; Aesthetics; Theater; Engineering.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )