SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.05 número02Conteúdos de química em livros didáticos de ciênciasUm estudo sobre formação de conceitos algébricos índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ciência & Educação

versão impressa ISSN 1516-7313

Resumo

LABURU, Carlos Eduardo; ARRUDA, Sérgio de Mello  e  NARDI, Roberto. Os programas de pesquisa de Lakatos: uma leitura para o entendimento da construção do conhecimento em sala de aula em situações de contradição e controvérsia. Ciência educ. [online]. 1998, vol.05, n.02, pp.23-38. ISSN 1516-7313.

It is shown in this work an analogy between Lakatos’ research programmes and the dynamics of students ideas in classroom situations. This analogy revealed itself a productive manner to analyse the development of students’ conceptions during a discussion process. With the conditions of intelligibility, plausibility and fruitfulness of Posner et alii. (1982) the analysis previously based in programmes could be enriched. We show with an example video-recorded during a class that our approach can be used as an effective analytical instrument to help teachers understanding and improving the processes of teaching and learning.

Palavras-chave : Knowledge Construction; Alternative Concepcions; Cognitive Conflict; Research Programmes; Lakatos; Classroom.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )