SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 número01Práticas de avaliação de professores de ciências físico-químicas do ensino básicoDiscursos de licenciandos em física sobre a questão nuclear no ensino médio: foco na abordagem histórica índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ciência & Educação

versão impressa ISSN 1516-7313

Resumo

CHINELLI, Maura Ventura; FERREIRA, Marcus Vinícius da Silva  e  AGUIAR, Luiz Edmundo Vargas de. Epistemologia em sala de aula: a natureza da ciência e da atividade científica na prática profissional de professores de ciências. Ciência educ. [online]. 2010, vol.16, n.01, pp.17-35. ISSN 1516-7313.

This paper shows outcomes of a research that aimed to identify the different epistemological conceptions incorporated into the professional practice of science teachers. As a result, there are, in different proportions, living in the schools, distinct epistemological conceptions, suggesting the occurrence of a paradigmatic crisis, justifying the difficulties in learning science. This research reaffirms the necessity of including studies of the epistemology and the history of science in initial teachers training courses, and adds the necessity to include also sociological studies, especially those about the curriculum, bearing in mind the social character of the construction of the knowledge in the paradigm that one wants to encourage.

Palavras-chave : Teachers’ Conceptions; Science Teaching; Epistemology; Nature of Science.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )