SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número02Professores de matemática em atividade de ensino: contribuições da perspectiva histórico-cultural para a formação docenteMultimodos e múltiplas representações, aprendizagem significativa e subjetividade: três referenciais conciliáveis da educação científica índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ciência & Educação

versão impressa ISSN 1516-7313

Resumo

LUCCAS, Simone  e  BATISTA, Irinéa de Lourdes. O papel da matematização em um contexto interdisciplinar no ensino superior. Ciência educ. [online]. 2011, vol.17, n.02, pp.451-468. ISSN 1516-7313.

The paper presents a study about contributions that mathematics education with an interdisciplinary approach brings to an undergraduate course in the area of administration. Our study discusses how teaching and learning of mathematical knowledge can encourage an administrator in training towards understanding mathematical knowledge using an analysis of phenomena or problems existing in the socio-cultural environment. We propose that a structure for mathematical teaching: should come from an epistemological basis of knowledge which is built through mathematization with its horizontal and vertical components; be produced from an appropriate contextualization of the reality of phenomena and a mathematical decontextualization; and, finally, be a recontextualization of this new structure into new contexts and problems, that lead to interdisciplinary action.

Palavras-chave : Mathematics Education; Epistemology; Interdisciplinarity; Undergraduate Education; Mathematization.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )