SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número04O desenvolvimento de atividades práticas na escola: um desafio para os professores de ciênciasHistória do uso do livro didático universitário: o caso do Instituto de Química da Universidade de São Paulo índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Ciência & Educação

versión impresa ISSN 1516-7313

Resumen

LIMA, Maria Emília Caixeta de Castro; AGUIAR JUNIOR, Orlando  y  CARO, Carmen Maria de. A formação de conceitos científicos: reflexões a partir da produção de livros didáticos. Ciência educ. [online]. 2011, vol.17, n.04, pp.855-871. ISSN 1516-7313.

This paper presents a systematization of the reflections that guided our decisions about how to design a science textbook that best encouraged students to develop basic scientific concepts. We drew upon the theories of Vygotsky and Bakhtin to support our conviction that what a word means is not revealed in a dictionary, but in its use in social contexts. We present extracts from a science textbook, exemplifying strategies aimed at establishing mediations between personal meanings relied on in the everyday life of the students and the scientific concepts with more stable meanings.

Palabras clave : Textbook; Concept Formation; Social-Constructivism; Language and Cognition.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )