SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número01Momentos pedagógicos e as etapas da situação de estudo: complementaridades e contribuições para a educação em ciências.Método científico e prática docente: as representações sociais de professores de ciências do ensino fundamental índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Ciência & Educação

versión impresa ISSN 1516-7313

Resumen

PEREIRA, Alexsandro Pereira de  y  OSTERMANN, Fernanda. A aproximação sociocultural à mente, de James V. Wertsch, e implicações para a educação em ciências. Ciência educ. [online]. 2012, vol.18, n.01, pp.23-39. ISSN 1516-7313.

This paper presents an introduction to the sociocultural approach to mind, as outlined by James V. Wertsch. A starting point for the sociocultural approach is the claim that it takes "mediated action" as unit of analysis. From this perspective, human action typically employs cultural tools, or mediational means, that are provided by a particular sociocultural setting. The concrete use of these cultural tools involves an "irreducible tension" between active agents and items such as computers, books, language, and others. The aim of this paper is to present Wertsch's sociocultural approach as a possible theoretical framework for science teaching and for research in this area.

Palabras clave : Wertsch, James V; Science Teaching; Sociocultural Theoretical Referential.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )