SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número02Formação inicial de professores e o curso de Pedagogia: reflexões sobre a formação matemáticaResistência e criação de uma gaia ciência em tempos líquidos índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Ciência & Educação

versión impresa ISSN 1516-7313

Resumen

MORETTI, Méricles Thadeu; BRANDT, Célia Finck  y  FRANCO, Patrícia Lanzini. Estudo das formas de negação no processo de ensino da matemática: ponto de encontro com os registros de representação semiótica. Ciência educ. [online]. 2012, vol.18, n.02, pp.469-486. ISSN 1516-7313.

It is very common to observe in teaching materials and even in teachers´ discourse the use of negation as an essential element in the teaching of mathematics. Negation is present, for example, in counter-positive propositions, in non-examples, in counterexamples and in complementarity. This article discusses the possible uses of negation and how these forms of negation can be not only be supported by Duval´s registers of semiotic representations, but also find paths to the learning of mathematics.

Palabras clave : Negation; Counterpositive; Counterexample; Non-Example; Complementarity; Registers of Semiotic Representations; Learning Mathematics.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )