SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.19 número02Organização curricular da matemática no ensino médio: a recursão como critérioGeometria dinâmica na sala de aula: o desenvolvimento do futuro professor de matemática diante da imprevisibilidade índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ciência & Educação

versão impressa ISSN 1516-7313

Resumo

FIOREZE, Leandra Anversa; BARONE, Dante; BASSO, Marcus  e  ISAIA, Sílvia. Análise da construção dos conceitos de proporcionalidade com a utilização do software Geoplano Virtual. Ciência educ. [online]. 2013, vol.19, n.02, pp.267-278. ISSN 1516-7313.

This article presents the results of research related to the use of digital resources for learning the concepts of proportionality. The main theoretical basis for this analysis is Conceptual Fields Theory by Gérard Vergnaud, and the methodology chosen is the Didactical Engineering. The subjects of this research were eighth-grade students from a school in a small town, Rio Grande do Sul, Brazil. There was a report of one of the activities with the analysis of students’ conceptual constructions using the Virtual Geoplano software. It was observed that in the resolution of situations the conceptual field cannot not always can be made in a wide-ranging way, and that the process of knowledge making is not linear.

Palavras-chave : Mathematics Teaching; Basic Education; Proportionality; Theory of Conceptual Fields; Learning; Educatitonal Technology.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )