SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número01Como trabalham os cientistas? Potencialidades de uma atividade de escrita para a discussão acerca da natureza da ciência nas aulas de ciências.Modelos didáticos na formação inicial de professores de física: uma apreciação na perspectiva da análise do discurso índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Ciência & Educação

versión impresa ISSN 1516-7313

Resumen

SILVA, Jales de Aquino  y  SOUSA, Célia Maria Soares Gomes de. O modelo ondulatório como estratégia de promoção da evolução conceitual em tópicos sobre a luz em nível médio. Ciência educ. [online]. 2014, vol.20, n.01, pp.23-41. ISSN 1516-7313.

This study deals with the verification of the viability of strategies for teaching topics on light from its wave nature, by searching for evidence of learning in a high school course. A group of students was submitted to situations developed from the perspective of the Vergnaud’s Theory of Conceptual Fields and the Theory of Meaningful Learning, by Ausubel, with the objective of creating favorable conditions for conceptual development, and, by doing so, to promote greater understanding by the students of the phenomena related to the topic. Despite the poor infra-structure conditions for the development of the study, the results showed evidence of conceptual development and the viability of dealing with light-related topics from the perspective of wave theory.

Palabras clave : Physics Teaching; High School; Theory of Meaningful Learning; Vergnaud’s Theory of Conceptual Fields.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )