SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.22 número1Materiais manipuláveis e engajamento de estudantes nas aulas de matemática envolvendo tópicos de geometriaAs tecnologias da informação e da comunicação e a promoção da discussão e ação sociopolítica em aulas de ciências naturais em contexto português índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ciência & Educação

versão impressa ISSN 1516-7313versão On-line ISSN 1980-850X

Resumo

BACH JUNIOR, Jonas. Physiological colors in the science of Goethe: education and phenomenology. Ciência educ. [online]. 2016, vol.22, n.1, pp.117-128. ISSN 1980-850X.  https://doi.org/10.1590/1516-731320160010008.

This paper presents the starting point of Goethe to formulate his Theory of Colors. The phenomenological observation of physiological colors is the fundamental basis for the hologrammatic conception of the chromatic phenomenon. With his research method, Goethe did not reduce the phenomenon in mechanical or geometric representations, but focused on its qualitative dimension. The complementarity of physiological color is inherent to both the whole and the parts of the Theory of Colours. The phenomenology of nature for Goethe is a dynamic unity between subjectivity and objectivity. To be understood, it requires the execution of an educational process using the senses and qualitative cognition.

Palavras-chave : Theory of colors; Goethe; Phenomenology of nature; Education.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )