SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número1Regência e análise de uma sequência de aulas de química: contribuições para a formação inicial docente reflexivaEmprego de um software baseado em mineração de texto e apresentação gráfica multirrepresentacional como apoio à aprendizagem de conceitos científicos a partir de textos no Ensino Fundamental índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Ciência & Educação

versão impressa ISSN 1516-7313versão On-line ISSN 1980-850X

Resumo

CORREIA, Paulo Rogério Miranda  e  AGUIAR, Joana Guilares de. Proficiency assessment in concept mapping from the structural analysis of the propositional network. Ciência educ. [online]. 2017, vol.23, n.1, pp.71-90. ISSN 1980-850X.  https://doi.org/10.1590/1516-731320170010005.

Concept maps (Cmaps) are graphic organizers that represent knowledge and foster meaningful learning. The proper use of the technique in the classroom depends on training students. This study aimed to assess and track students' proficiency from the structural analysis of the Cmap propositional network. We proposed the use of Structural Analysis of 434 Cmaps collected during the Natural Science Course (NSC) at the School of Arts, Sciences and Humanities during 1st, 5th and 15th classes. Statistical univariate and multivariate data analysis let us infer that the propositional density and the quantity of initial and final multiple concepts are both useful parameters to assess the students' proficiency in the mapping technique, which was established throughout training, and Cmap elaboration tasks during the fifteen classes.

Palavras-chave : Concept maps; Structural analysis; Higher education; Science education; Meaningful learning.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )