SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16 número02Em busca de uma iconografia para a língua brasileira de sinais: um estudo históricoAlfaletramento: análise de uma ação de correção de fluxo de aprendizagem índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Revista de Educação PUC-Campinas

versão impressa ISSN 1519-3993

Resumo

AMORIM, Joni de Almeida  e  LINS, Heloisa Andreia de Matos. Educação e surdez: aspectos da ciência cognitiva aplicados a problemas de acessibilidade. Educ. Puc. [online]. 2011, vol.16, n.02, pp.191-199. ISSN 1519-3993.

This work, based on recent research on deafness, argues on the possibilities offered by cognitive science when applied to problems of accessibility in the context of Distance Education. Based on the importance of the image in the process of literacy of deaf people and the relationship between sign language and Portuguese for their development as readers , the creation of a software to automatize aspects of the interaction via the Internet is of basic importance for the autonomy and proficiency of this population of readers. This work justifies and presents the elements central to a software that would make the “translation” of a content; and for this , the necessary facial expressions and the signs would be simulated to guarantee the representation of the vocables catalogued in the dictionaries of Libras.

Palavras-chave : Accessibility; Reading; Deafness.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )