SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número01Da poesia visual concreta à poesia virtual concreta: a ciberliteratura na sala de aulaMichel Foucault e o “cuidado de si”: a invenção de formas de vida resistentes na educação índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


ETD Educação Temática Digital

versão On-line ISSN 1676-2592

Resumo

VEIGA-NETO, Alfredo  e  LOPES, Maura Corcini. Para pensar de outros modos a modernidade pedagógica. ETD [online]. 2010, vol.12, n.01, pp.147-166. ISSN 1676-2592.

This paper discusses the productivity of thinking the pedagogical modernity, from the point of view of the foucauldian philosophy. Understanding the pedagogy as a set of knowledges and correlate educational practices, the paper shows the contingent character of the epistemical and epistemological roots that sustain the pedagogical discourses. The provenience of these roots is placed in the platonic Renaissance and in the judaic-christian traditions. From the concepts of critique and hypercritique, the “another way of thinking” proposed by Michel Foucault is indicated as a difficult practice but very important for the political militancy.

Palavras-chave : Modernity; Foucauldian Studies; Pedagogy; Platonism; Hypercritique.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )