SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.12 número01Exercícios ascéticos e práticas pedagógicas: por uma genealogia do poder disciplinar(Des)governos...: biopolítica, governamentalidade e educação contemporânea índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


ETD Educação Temática Digital

versão On-line ISSN 1676-2592

Resumo

DALBOSCO, Claudio A.. Foucault-Kant e a questão da Aufklärung como maioridade pedagógica. ETD [online]. 2010, vol.12, n.01, pp.202-223. ISSN 1676-2592.

The essay rebuilds, in broad traces, the interpretation that Foucault draws from Kant’s Aufklärung. It seeks to show, on one hand, that such an interpretation fits him as a philosophical self-clarification, i.e., as a certification of the notion of philosophy as a thinking of the actuality. On the other hand, it seeks to show that the notion of philosophy renders productive the very idea of a philosophy based on Aufklärung as a pedagogical majority.

Palavras-chave : Philosophy; Actuality; Pädagogische Mündigkeit.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )