SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.14 número01O pensamento marginal da além-formação como traçado da diferençaEducação e alteridade: deslocamentos de Arlequim a Pierrô índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


ETD Educação Temática Digital

versão On-line ISSN 1676-2592

Resumo

SANTANA, Marcos Ribeiro de. Deleuze: por uma ontologia da aula de filosofia repetição cria diferença. ETD [online]. 2012, vol.14, n.01, pp.235-250. ISSN 1676-2592.

This essay is an attempt to set up an ontology of the Philosophy class, according to the deleuzian definition of philosophy, understood as "the art of making, inventing, creating concepts", within the specificity of the theme of difference and repetition. This perspective is outlined for high school, from the development of the same lesson plan for various groups of the same grade level. The challenge lies in the problem of creating difference, as teaching practice - the class - even when there is repetition of a lesson plan in a given mandatory curriculum. This is about creating a cartographic plan for the Philosophy class, mapping the activity of thinking as an act of invention, of differences, of becomings and of events.

Palavras-chave : Class; Creation; Difference (Philosophy); Philosophy.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )