SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.20 número2A autoridade docente e a complexa fabricação do comum: tensões e críticas na intervenção das famílias no trabalho dos professoresA produção conjunta dos pactos de trabalho em educação: análise de uma experiência de formação e seus efeitos sobre a escolarização de estudantes em situação de alta vulnerabilidade índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


ETD Educação Temática Digital

versão On-line ISSN 1676-2592

Resumo

DIONISIO, Bruno. Reversibility policies: extentions and oppressions of school justice. ETD [online]. 2018, vol.20, n.2, pp.455-474. ISSN 1676-2592.  https://doi.org/10.20396/etd.v20i2.8650903.

Extensive studies denouncing the persistence of indicators of inequality, injustice or educational exclusion often fail to account for the more or less invisible, painful, or unbearable school routines that seek to reverse them. This text maps a set of existing devices in public schools whose mission is to work on the reversibility of educational problems. They illustrate extensions of school justice to new spheres of intervention (guiding, caring, protecting) that have in the idea of vulnerability the key for public action. Based on instruments for measuring effectiveness, these devices metamorphose teaching work and school governance modalities, conditioning the way educational actors engage and qualify situations. The feelings of oppression provoked by the political imperative of effective inclusion test the limits of reversibility, school justice, and the possibilities of fabricating a common school world.

Palavras-chave : Public Policies in Education; Educational Inclusion; Educational Justice; School Effectiveness.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )