SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.21 issue3DEMOCRATIC FIGHTS AGAINST URSTAAT: WHAT EDUCATION CAN DO?HUMAN RIGHTS AND RESTORATIVE JUSTICE IN SCHOOLS: BETWEEN DECREES AND THE PRACTICE OF CITIZENSHIP IN THE CONTEXT OF BRAZILIAN DEMOCRACY author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Share


ETD Educação Temática Digital

On-line version ISSN 1676-2592

Abstract

AUAD, Daniela; SILVA, Janaína Guimarães da Fonseca e  and  ROSENO, Camila. GÊNERO NA EDUCAÇÃO BÁSICA BRASILEIRA: A INCONSTITUCIONALIDADE DE PROJETOS PROIBITIVOS. ETD - Educ. Temat. Digit. [online]. 2019, vol.21, n.3, pp.568-586.  Epub Sep 23, 2019. ISSN 1676-2592.  https://doi.org/10.20396/etd.v21i3.8654669.

A partir do conceito de gênero, de Joan Scott; da compreensão de política, de Chantal Mouffe; e da crítica feminista à produção do conhecimento, de Donna Haraway, o texto analisa projetos de lei pretensamente proibitivos quanto ao diálogo sobre relações de gênero na escola. Esses projetos colocam em disputa modelos de sociedade, via políticas públicas e práticas educacionais, no que se refere à autonomia e igualdade de direitos.

Keywords : Relações de gênero; Educação básica; Educação democrática; Movimentos sociais; Direito à educação.

        · abstract in English | Spanish     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )