SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.05 número02As dimensões estética e política da formação de professores para a rede pública municipal de Uberaba - MGA convivência entre o Programa Escola Guaicuru - vivendo uma nova lição e o programa melhoria e expansão do ensino médio: (Promed/Escola Jovem) no estado de Mato Grosso do Sul índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Práxis Educativa

versión On-line ISSN 1809-4309

Resumen

FAUSTINO, Rosângela Célia. Aprendizagem escolar entre indígenas Kaingang no Paraná: questões sobre língua, alfabetização e letramento. Práxis Educativa [online]. 2010, vol.05, n.02, pp.213-219. ISSN 1809-4309.

The present paper studies the issues of literacy and language learning in relation to the mother tongue of the Kaingang indigenous people in the state of Paraná. Based on data collected in field research, literature and documents (2007-2010), it discusses the public policies for social inclusion and the current policy of indigenous education developed in 1990 by the Ministry of Education - MEC. It also points out how this policy can foster the access to scientific knowledge among ethnic groups, increasing the chances of literacy, citizenship and indigenous autonomy.

Palabras clave : Literacy; Language Learning; Kaingang Indigenous People.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )