SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.07 número01Estratégia de luta na superação da exclusão escolar: o papel dos técnicos sociaisCultura escolar e conselho de classe: gestão democrática do trabalho pedagógico? índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Práxis Educativa

versão On-line ISSN 1809-4309

Resumo

FAVERO, Altair Alberto  e  TONIETO, Carina. A reconstrução da experiência democrática: a democracia como credo pedagógico na filosofia de Dewey. Práxis Educativa [online]. 2012, vol.07, n.01, pp.179-197. ISSN 1809-4309.

The present article aims at reconstructing and analyzing the reasons that led the American educator John Dewey to elect democracy as the pedagogical belief of his educational philosophy. In order to do so, firstly our work will briefly retrace the origins of democracy at the Greek paideia, in order to analyze the reasons that led Dewey to choose democracy as the main reference of his pedagogical belief. Finally, we will discuss the democratic concept of education on Dewey’s work Democracy and Education and the reasons why the author uses science, philosophy, and education as instruments of reconstruction of the democracy.

Palavras-chave : Democratic Experience; Pragmatism; Educational Policies; Philosophy.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )