SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.07 número02Análise de percepções e procedimentos algébricos de estudantes da educação básicaO ensino da matemática nas escolas do campo por meio da metodologia da mediação dialética índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Práxis Educativa

versión On-line ISSN 1809-4309

Resumen

SILVA, Heloisa da  y  GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Dispositivo estratégico, resistência e relações de poder: um ensaio sobre a identidade do Centro de Educação Matemática (CEM) e seu papel na (E) educação (M)matemática brasileira. Práxis Educativa [online]. 2012, vol.07, n.02, pp.421-443. ISSN 1809-4309.

This paper presents some results of the investigation on the Mathematical Education Centre (CEM), a group of mathematics teachers’ educators in São Paulo, Brazil, acting mainly between 1984 and 1997. The essay, marked by an effort to constitute the identity of the CEM based on Foucault, assumes that the identity constitution process is not about what CEM is or was, but mainly about a set of possibilities of apprehending it from its historically contextualized strategies and initiatives. In this Foucauldian reading, which brings about concepts such as “strategic device”, “resistance” and “power relations”, the CEM constitution appears while it creates conditions for the constitution of Brazilian modern mathematical education.

Palabras clave : Mathematical Instruction; Identities; Foucauldian Reading.

        · resumen en Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )