SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17As cotas raciais como um mecanismo de visibilidade e valorização social da população negraRepresentatividade, visibilidade e vocalidade: apontamentos sobre branquitude e produção acadêmica em eventos científicos, em tempos de educação remota índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Práxis Educativa

versão impressa ISSN 1809-4031versão On-line ISSN 1809-4309

Resumo

LIMA, Kelly Cristina Soares; PLASTER, Josiane Arnholz  e  SCHUTZ-FOERSTE, Gerda M.. Paulo Freire’s actuality in the suffocated “cry” of the oppressed. Práxis Educativa [online]. 2022, vol.17, e2219386.  Epub 10-Mar-2022. ISSN 1809-4309.  https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.17.19386.031.

This study problematizes the oppressive relations of slavery that endure and encourage violence, instituting structural racism in Brazil. The “cry” metaphor guides the thesis defended that the word produced in the liberating dialogue promotes liberation (FREIRE, 1980). As a methodology, the paper is based on bibliographic research in works by Almeida (2019), Freire (1980, 1987, 1993, 2002), Freyre (2003), Gomes (2019), Hooks (2017), Munanga (2005), Nascimento (2016), Schwarcz (2019), among others. This research infers that dialogical education enhances the struggles of the oppressed, promoting Freire’s educational praxis as a possibility of gradually overcoming structural racism. It highlights the need to broaden the debate on raciality in the initial and continuing teacher education, in order to encourage “awareness” and “Being more” (FREIRE, 1980, 1987).

Palavras-chave : Structural racism; Education; Liberation.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )