SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17O racismo como condição para pensar a ética das relações étnico-raciais na Educação BásicaMovimento Negro no Brasil: aprovação da Lei Nº 10.639/2003 e educação para as relações étnico-raciais índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Práxis Educativa

versão impressa ISSN 1809-4031versão On-line ISSN 1809-4309

Resumo

ARAUJO, Débora Cristina de  e  ARAUJO, Eduardo da Silva. Diaspora Literacy and the Education of Ethnic-Racial Relations: theoretical-methodological approximations. Práxis Educativa [online]. 2022, vol.17, e19345.  Epub 24-Maio-2022. ISSN 1809-4309.  https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.17.19345.040.

With the approximation of the 20-year anniversary of the Law no. 10.639/2003, it becomes extremely important to reflect on what challenges marked and still mark its trajectory. With this in mind, this article, of an essay nature, aims to highlight approximations between what the National Curriculum Guidelines for the Education of Ethnic-Racial Relations and for the Teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture (Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana – DCNERER) and the “Diaspora Literacy”, epistemological perspective that proposes the confrontation of “miseducation”, promoted by a curriculum and a formal ethnocentric and racist education system, which works to erase the history of the black population. The principles and foundations of the DCNERER and Diaspora Literacy are explored throughout the text, revealing the approximations between two diasporic perspectives that share interests in promoting changes in formal education, with a view to social transformation.

Palavras-chave : DCNERER; Diaspora Literacy; Curriculum.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )