SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17Relações étnico-raciais e suas produções na área da Educação: uma análise na plataforma SciELODiálogos entre as escolas e os saberes das comunidades quilombolas: a descolonização/decolonização do currículo a partir da Lei No 10.639/2003 índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Práxis Educativa

versão impressa ISSN 1809-4031versão On-line ISSN 1809-4309

Resumo

PEREIRA, Anamaria Ladeira  e  PEREIRA, Camila Santos. Monteiro Lobato’s children’s books: from racistês to pretuguês. Práxis Educativa [online]. 2022, vol.17, e19417.  Epub 27-Ago-2022. ISSN 1809-4309.  https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.17.19417.072.

This work presents a bibliographical analysis of 15 children’s books by Monteiro Lobato from an anti-racist perspective. As a reference for the arguments, studies on race relations, sexism and whiteness developed by several black intellectuals, including Lélia Gonzalez, Grada Kilomba, Nilma Lino Gomes and Conceição Evaristo, permeate the text aiming to transgress the most traditional forms of scientific reflection. However, the theoretical rigor is outlined along these lines in which urgent questions evade the silences and expose themselves. It is concluded that instigating new conceptions and confronting a racist country is part of an education committed to dismantling injustice and indifference towards black and indigenous populations.

Palavras-chave : Monteiro Lobato; Racism; Children’s Literature..

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )