SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17Diálogos entre as escolas e os saberes das comunidades quilombolas: a descolonização/decolonização do currículo a partir da Lei No 10.639/2003Relações étnico-raciais nos Projetos Político-Pedagógicos de Licenciaturas em Biologia de São Paulo índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Práxis Educativa

versão impressa ISSN 1809-4031versão On-line ISSN 1809-4309

Resumo

SILVA, Maurício. Afrocentered education as decolonial pedagogy in the Brazilian educational context. Práxis Educativa [online]. 2022, vol.17, e19343.  Epub 27-Ago-2022. ISSN 1809-4309.  https://doi.org/10.5212/praxeduc.v.17.19343.075.

This article aims to address the concept of Afrocentric education, from the theory of Afrocentricity, disseminated mainly by the Afro-American educator and intellectual Molefi Asante, inserting some of its principles in the context of Latin American decolonial pedagogy, with special attention to the Brazilian educational context. The result of the approach points to the need to employ Afro-centered education and the Afro-centered curriculum as instruments for the realization of an authentic decolonial pedagogy.

Palavras-chave : Afro-centered education; Afrocentricity; Molefi Asante; Decolonial pedagogy; Brazilian education..

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )