SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número32Formação continuada de professores: os desafios da construção de propostas político-pedagógicasEducação e esperança na formação docente: diálogos entre a pedagogia e a teologia índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Linhas Críticas

versión On-line ISSN 1981-0431

Resumen

MACHADO, Laêda Bezerra  y  SANTOS, Patrícia Irene dos. Profissão docente: representações sociais de professoras da educação básica. Linhas Críticas [online]. 2011, vol.17, n.32, pp.45-60. ISSN 1981-0431.

The article analyzes the social representations of being a teacher. To understand the symbolic nature of the profession, we adopted the Theory of Social Representations. Twenty permanent teachers from Jaboatão dos Guararapés, PE, participated in the study. A collection procedure used was the interview. Content analysis guided the interpretation of data. The results indicate that the concept of vocation is pervasive in these representations. Other frequent subjects of comments are lack of recognition, accumulated work shifts, and low pay. The results constitute a warning for public polices to rescue the valuing and social recognition of teachers.

Palabras clave : Social Representation; Profession; Teacher.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )