SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número32Democratização e mudanças práticas na gestão escolarAfetar e sensibilizar na educação: uma proposta transdisciplinar índice de autoresíndice de materiabúsqueda de artículos
Home Pagelista alfabética de revistas  

Servicios Personalizados

Revista

Articulo

Compartir


Linhas Críticas

versión On-line ISSN 1981-0431

Resumen

MAGALHAES, Tânia Guedes. Oralidade em documentos oficiais do ensino médio. Linhas Críticas [online]. 2011, vol.17, n.32, pp.151-162. ISSN 1981-0431.

In this paper, we present considerations about the analysis of official documents for the secondary school level (Orientações Curriculares para o Ensino Médio OCEM, 2006; and Catálogo do Programa Nacional do Livro para o Ensino Médio/PNLEM, 2009), these considerations are part of the research project “Oralidade em documentos oficiais e livros didáticos: novas investigações” (Orality in official documents and textbooks: new research). The work focuses on orality. We intend, through theoretical and documental research, to verify what conceptions of orality applied to teaching these documents contain. From the data analysis, we have observed disagreements in the conceptions transmitted by these documents. In this regard, the research reveals a perpetuation of the supremacy of writing in schools, a reflection of what happens in our society today, going against the requirements identified as priorities in the development of oral proficiency in students.

Palabras clave : Orality; Secondary School; Orientações Curriculares para o Ensino Médio; Catálogo do Programa Nacional do Livro para o Ensino Médio.

        · resumen en Español | Portugués     · texto en Portugués     · Portugués ( pdf )