SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.17 número34A atualidade do livro didático como recurso curricular índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Linhas Críticas

versão On-line ISSN 1981-0431

Resumo

OLIVEIRA, Terezinha  e  RUBIM, Sandra Regina Franchi. A imagem como uma possibilidade de sensibilização na Educação. Linhas Críticas [online]. 2011, vol.17, n.34, pp.625-641. ISSN 1981-0431.

This paper examines the use of images as an educational resource towards human awareness, and is based on Hegel, Amount and Morin. Our theoretical-methodological construction touches on social history, which helps us to understand that social relations constitute the foundation of artistic expression. While considering art as a constituent part of the totality of human actions - the sensitive, ethical and cognitive aspects - we observed that the analysis of artistic images makes people look more attentively at representations and their meanings. As a source of analysis in History and History of Education, images can sensitize and enable awareness in people.

Palavras-chave : Images; Sensitivity; History of Education.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )