SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número35Professoras que ensinam matemática nos anos iniciais e a sua formaçãoConcepções e práticas de experimentação nos anos iniciais do ensino fundamental índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Linhas Críticas

versão On-line ISSN 1981-0431

Resumo

OLIVEIRA-JAYME, Bruno de; REIS, Giuliano; VAN EIJCK, Michiel  e  ROTH, Wolff-Michael. Aulas de ciências em laboratórios de informática: uma construção discursiva do monopólio participativo. Linhas Críticas [online]. 2012, vol.18, n.35, pp.107-125. ISSN 1981-0431.

In the present study, we articulate how the nature of students’ interactions during computer collaborative work (CCW) is not only mediated by their physical arrangement within the group, but it also contributes to the emergence of monopolization. Using a socio-cultural theoretical approach to learning in conjunction with discourse analysis to investigate the verbal and non-verbal exchanges amongst members of a working group in an elementary science classroom, we discuss the negative implications of this unique type of group dynamic to group cohesion and science teaching and learning in such computer-based school environments.

Palavras-chave : Technology and Education; Collaborative Work; Computer-Based Learning; Science Education; Discourse Analysis.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )