SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.18 número37Vivenciando o referencial freireano na universidadePresença e pegadas de Paulo Freire no Distrito Federal: uma primeira aproximação índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Linhas Críticas

versão On-line ISSN 1981-0431

Resumo

OLIVEIRA, Edna Castro de. Alfabetização como ato de conhecimento em Freire: escrita e leitura de mundo. Linhas Críticas [online]. 2012, vol.18, n.37, pp.505-527. ISSN 1981-0431.

The goal of this article is to critically analyze, based on linguistic and philosophical principles, Freire’s initial proposal for adult literacy. It uses as an empirical basis the written production of a group of literacy students, to analyze the acquisition process of writing and of reading the world, as shown in their texts. One of the contributions of this study is the critical analysis of Freire’s concept of writing as an act of creation, one of the most intriguing aspects of his theory of knowledge in relation to the role of learners as creative subjects.

Palavras-chave : Paulo Freire; Youth and Adult Literacy; Acquisition of Writing; Reading of the World.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )