SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.23 número50O jornal Estrella do Sul como uma estratégia de intervenção no debate educacional na primeira metade de 1930Participação e conflitos na gestão de escola transformada em Comunidades de Aprendizagem índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Linhas Críticas

versão impressa ISSN 1516-4896versão On-line ISSN 1981-0431

Resumo

OLIVEIRA, Terezinha  e  VIANA, Ana Paula dos Santos. Prince mirror: reflections from the Manual of Dhuoda. Linhas Críticas [online]. 2017, vol.23, n.50, pp.111-130. ISSN 1981-0431.  https://doi.org/10.2017/lcv23n50.111.

We present a study of the Dhuoda Manual (nineteenth century), seen by scholars as the work prince mirror, a literary genre whose aim was to present a proposal for a moral, political and religious to the young people of that period. With this perspective, this study lies in the field of Medieval History of Education, aiming to reflect on this literary genre as a relevant element in the formation of the Christian nobleman. From this perspective, we reflect the sense of authority and leadership; We will place the historical context and the formulations contained in Dhuoda Manual, explaining to what extent its proposal follows the premises of this literary genre.

Palavras-chave : History of Medieval Education; Dhuoda; Prince Mirror; Authority; Leader.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )