SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.24Atividade Orientadora de Ensino: fundamentosDidática desenvolvimental e políticas educacionais para a escola no Brasil índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Linhas Críticas

versão impressa ISSN 1516-4896versão On-line ISSN 1981-0431

Resumo

FRANCO, Patrícia Lopes Jorge; SOUZA, Leandro Montandon de Araújo  e  FEROLA, Bianca de Carvalho. Princípios didáticos e movimentos para uma “Obutchénie por Unidades”. Linhas Críticas [online]. 2018, vol.24, e19820.  Epub 13-Fev-2019. ISSN 1981-0431.  https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19820.

The formation of a theoretical thinking with scientific concepts in school education finds its constitutive unit in the dialectical relation of the obutchénie-development process. However, such objectification implies teacher didactic-pedagogical appropriation and student self-transformation. In the text, we approach didactic movements and principles, as possible syntheses, resulting from this process in a set of theoretical-practical research in public schools of MG, developed in the light of historical-cultural theory, developmental didactics, historical-dialectical method and didactic-formative intervention. Results point out that the essence of this process operates through "units" (Longarezi, 2017).

Palavras-chave : Developmental Didactics; Scientific concepts; Didactic principles; Think theoretically; Obutchénie per Units.

        · resumo em Português | Francês | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )