SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25Controvérsias sócio-científicas e relações de poder: desafios de sua inserção segundo futuros professores de ciênciasA sociedade de risco e a noção de cidadania: desafios para a educação científica e tecnológica índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Linhas Críticas

versão impressa ISSN 1516-4896versão On-line ISSN 1981-0431

Resumo

CAMILLO, Juliano  e  MATTOS, Cristiano Rodrigues de. Ensaio sobre as relações entre Educação, Ciência e Sociedade a partir da perspectiva do desenvolvimento humano. Linhas Críticas [online]. 2019, vol.25, e19851.  Epub 11-Fev-2019. ISSN 1981-0431.  https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.19851.

"Relevance of science" is our object in this essay. We propose that from it we can understand the conceptualizations about interconnections between Education, Science, and Society. From this principle, we discuss four forms of relevance: "Science, institutional consolidation and mastery of nature"; "Science and participation"; "Science, one more way to know the world, but dangerous"; and "Science and Human Development". The first three, despite being relatively autonomous, constitute a prelude to the fourth, insofar as they explain some of the most widespread conceptions (and their associated problems) about the relations between Education, Science, and Society. In the last part, the issue around the relationship between Science and Human Development is taken from an ontological perspective.

Palavras-chave : Human Development; Ontology; Relevance of Science.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )