SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.25Desafios à inclusão dos alunos com deficiência auditiva numa aula de matemáticaA Política Cultural dos Livros Didáticos de Matemática: um guia para transformar estudantes em cidadãos neoliberais índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Linhas Críticas

versão impressa ISSN 1516-4896versão On-line ISSN 1981-0431

Resumo

PERALTA, Deise Aparecida  e  GONCALVES, Harryson Júnio Lessa. Matemática e a inclusão do outro. Linhas Críticas [online]. 2019, vol.25, e21854.  Epub 27-Fev-2019. ISSN 1981-0431.  https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21854.

This text is based on the need to discuss school mathematics, as a social practice, by an inclusive tendency as opposed to a technical and segregationist character that sometimes seems to present itself in classrooms. Pursuing the Habermasian presuppositions of the Theory of Inclusion of the Other, we propose a reflection of this theme, initially, with an introductory item on the exclusionary character of the teaching of school mathematics, presenting, next, the mathematics understood as social practice; the Habermasian thought, ending with the possibility of thinking the teaching of mathematics as Inclusion of the Other.

Palavras-chave : Mathematics; Habermas; Teaching; Social Practice; Inclusion.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )