SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.26Educação de jovens e adultos, aprendizagem e criatividade: um estudo de casoRepresentações sociais de leitura: práticas docentes e formação de crianças leitoras índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Linhas Críticas

versão impressa ISSN 1516-4896versão On-line ISSN 1981-0431

Resumo

SILVA, Jefferson Olivatto da  e  SANTOS, Thais Rodrigues dos. Umbanda’s practices as community of long-term learning in Paraná, Brazil. Linhas Críticas [online]. 2020, vol.26, e23809.  Epub 13-Out-2020. ISSN 1981-0431.  https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.23809.

Mediumship is a convergent attitude in Umbanda’s educational process, which mediates mutual care and traditional knowledge in Parana State-Brazil. Moreover, by uttering Anthropology of Education and Social and Community Psychology, it conveyed to reveal ancestry as a long-term learning and a silent education. As a result, the actions of medicine men and women through the local history of vulnerability were embodied into Umbanda’s temples through entities’s actions, readjusting matricentric expression of mutual care to consultant’s afflictions.

Palavras-chave : Education; Ancestry; Constellation of learning; Umbanda.

        · resumo em Português | Espanhol | Francês     · texto em Português     · Português ( pdf )