SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.28Institutos Federais: vontade de universidade ou à vontade da universidade?Quando a queixa é Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Linhas Críticas

versão impressa ISSN 1516-4896versão On-line ISSN 1981-0431

Resumo

SABINO, Geruza; CALBINO, Daniel  e  LIMA, Izabel. A trajetória dos movimentos negros pela educação: conquistas e desafios. Linhas Críticas [online]. 2022, vol.28, e40739.  Epub 14-Fev-2022. ISSN 1981-0431.  https://doi.org/10.26512/lc28202240739.

This article aims to rescue the struggle of the black movements in the search for access to education. Through bibliographical research, systematized in a literature review in critical authors of the “official” historiography of education, the results show that the Brazilian Black Movements have been protagonists in the implementation of actions and approval of policies in education, since the mid-nineteenth century. Despite partial victories throughout history in the fight against epistemic racism, the current conservative shift still places, for black movements, the struggle to maintain acquired guarantees in the field of educational public policies.

Palavras-chave : Formal education; Black Movements; Public policy.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )