SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.16Políticas educativo-curriculares na formação inicial de professores: o caso do ensino da História em PortugalAs ouvidorias estudantis como novo instrumento da gestão democrática escolar índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Jornal de Políticas Educacionais

versão On-line ISSN 1981-1969

Resumo

SILVEIRA, Éder da Silva; SILVA, Monica Ribeiro da  e  OLIVEIRA, Adriana Martins de. Recontextualization Processes: subsidies for a critical analysis of curriculum policies. J. Pol. Educ-s [online]. 2022, vol.16, e87821.  Epub 30-Maio-2023. ISSN 1981-1969.  https://doi.org/10.5380/jpe.v16i0.87821.

This article is based on reflections about the use of the concept of recontextualization developed by Basil Bernstein (1924-2000) to analyze the implementation processes of curriculum policies. We intend to present theoretical and methodological aspects that can serve as subsidies for research in this field. We seek to systematize the main structuring elements of the concept, giving special emphasis to the methodological procedures and the care required in the analysis process when using this approach.

Palavras-chave : Recontextualization; Basil Bernstein; Educational Policies; Curriculum Policies.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )