SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 issue02Fundamentação teórica para as perguntas primárias: O que é matemática? por que ensinar? como se ensina e como se aprende?O vestibular como mecanismo de seleção para o acesso ao ensino superior: um estudo na Escola Nacional de Agronomia (ENA) da Universidade Rural do Brasil (URB), na década de 1960 author indexsubject indexarticles search
Home Pagealphabetic serial listing  

Services on Demand

Journal

Article

Share


Educação

On-line version ISSN 1981-2582

Abstract

DALLABRIDA, Norberto. A reforma Francisco Campos e a modernização nacionalizada do ensino secundário. Educação. Porto Alegre [online]. 2009, vol.32, n.02, pp.185-191. ISSN 1981-2582.

This work defends that the called “Francisco Campos Reform” (1931) established, at the national level, the modernization of Brazilian secondary school. This brought many schooling strategies like the seriated curriculum, the obligatory attendance from students, the imposition of a detailed and regular system for evaluation and the restructuration of the federal sytem of inspection . This way, the school culture defined by the reform leaded by the Minister of Education Francisco Campos aimed to produce a bourgeois habitus on the secondary students, thrugh global education and the pratice of discipline and self-government.

Keywords : Francisco Campos Reform; Secondary School; Modernization.

        · abstract in Portuguese     · text in Portuguese     · Portuguese ( pdf )