SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.32 número03A interdisciplinaridade como princípio de formação docente: limites e possibilidades - o CSFP em questãoReforma dos cursos de formação de professores: relações entre as políticas curriculares e a prática pedagógica índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação

versão On-line ISSN 1981-2582

Resumo

ARAUJO, Clarissa Martins de  e  SILVA, Everson Melquíades da. Formação continuada de professores: tendências emergentes na década de 1990. Educação. Porto Alegre [online]. 2009, vol.32, n.03, pp.316-325. ISSN 1981-2582.

We carried out a bibliographic survey, which selected studies that sought to examine existing problems in the ongoing training of teachers in Brazil from the perspective of the current understanding and its different trends and approaches. We identified two major trends that appeared in the 1990’s.: (1) Liberalconservative and (2) Critical-reflective. Our understanding is that in order to raise the quality of teachers’ work, it is essential to take the appropriate measures to make feasible improvements in these teachers’ working conditions, careers and salaries, but above all drive forward the renewal of ongoing training systems, based on the critical-reflective trend.

Palavras-chave : Ongoing Training; Trends in Ongoing Training; Critical-Reflexive and Liberal-Conservative Training.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )