SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.33 número02Educação popular e formação de professores: uma experiência em construçãoA história do ensino superior francês: por uma abordagem global índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação

versão On-line ISSN 1981-2582

Resumo

FREITAS, Ana Lúcia Souza de  e  MACHADO, Maria Elisabete. Formação com educadores/as e os desafios da práxis da educação popular na universidade. Educação. Porto Alegre [online]. 2010, vol.33, n.02, pp.137-144. ISSN 1981-2582.

This article approaches and contributes to the relevance of re-founding Popular Education (PE). It analyzes the PE’s transformative potential as the basis for initial teachers’ education and proposes the term education with teachers to emphasize the reciprocal relationship that takes place in learning given the peculiarities of an educational project based on such perspective. It opens a dialogue about Paulo Freire’s and Boaventura de Sousa Santos’ works to emphasize the epistemological validity of knowledge from experience and propose the ecology of knowledge as an alternative to the monoculture of knowledge and severity. Learning from students’ voices is a way to re-found PE and its praxis within the context of universities.

Palavras-chave : Popular Education; Education with Teachers; Ecology of Knowledge.

        · resumo em Português     · texto em Português     · Português ( pdf )