SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.37 número01Relações sociais na educação infantil: olhar sobre o corpo e os sentimentosOutros rumos na formação docente em artes visuais. Para onde caminhamos? índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação

versão On-line ISSN 1981-2582

Resumo

DALLABRIDA, Norberto. Formação escolar e perfil sociológico do corpo docente do Colégio Estadual Dias Velho (1950-1964). Educação. Porto Alegre [online]. 2014, vol.37, n.01, pp.110-117. ISSN 1981-2582.

This article proposes to understand the constitution of the faculty school from the classic and cientific courses - second cicle of secondary education - from Colégio Estadual Dias Velho, between the years 1950 and 1964, and its implications on the texture of the school culture practiced. Aware of bourdesian sociological reflections and the concept of appropriation from Roger Chartier are analyzed the school background, and the cultural, political and religious preferences of these teachers. For that, this sociohistorical reflection uses written school documents, newspaper articles, and specially testimonial from former teachers. The study of the faculty school from Colégio Estadual Dias Velho is contextualized in regional and national level.

Palavras-chave : Faculty School; Secondary Education; Appropriation.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Português     · Português ( pdf )