SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.39 número1Tecendo uma cidade modelar: relações entre escola, currículo e projeto da cidade de CuritibaAlém da torre de marfim: relatórios de opções políticas e planejamentos para negociação internacional no ensino de Análise de Política Externa índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação

versão impressa ISSN 0101-465Xversão On-line ISSN 1981-2582

Resumo

GRINBERG, Jaime; PRICE, Jeremy  e  NAIDITCH, Fernando. Schooling and social class in America. Educação. Porto Alegre [online]. 2016, vol.39, n.1, pp.46-55. ISSN 1981-2582.  https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.1.19829.

In this paper the relationship between social class and education is discussed and a complex definition of social class based not only on income but using more criteria such as social and cultural issues, geographic, and other aspects that interact with the school is presented. While a goal of schooling in the United States has been for this institution to provide equal opportunity, in this paper we discuss how opportunity is not equal and how this goal tends to focus on individual aspects and not in the collective aspects, structural, and institutional, that really frame the different conditions on the issue of social class. This paper also discusses how schooling in the case of the United States works to maintain a hegemonic social order to perpetuate the myth of meritocracy. It questions how the curriculum and pedagogy exert a significant relationship in social class structure.

Palavras-chave : Education; Social Class; USA.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Espanhol     · Espanhol ( pdf )