SciELO - Scientific Electronic Library Online

 
vol.41 número3Interação tangível para a Compensação Social de processos mediados em crianças com deficiênciaContrapondo o estigma da falta de moradia: a estratégia do programa finlandês Housing First como trabalho educacional índice de autoresíndice de assuntospesquisa de artigos
Home Pagelista alfabética de periódicos  

Serviços Personalizados

Journal

Artigo

Compartilhar


Educação

versão impressa ISSN 0101-465Xversão On-line ISSN 1981-2582

Resumo

BARROCO, Sonia Mari Shima. Vygotski’s theories on Defectology: contributions to the special education of the 21st century. Educação. Porto Alegre [online]. 2018, vol.41, n.3, pp.374-384.  Epub 05-Jul-2019. ISSN 1981-2582.  https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.3.31826.

This text exposes the pertinence of L. S. Vygotski’s (1896-1934) theoretical-methodological assertions to the Soviet Defectology at its original birth, when our today’s Basic Education universalization did not exist yet, to Special Education of the 21st century, when the right to Education in democratic states is regarded as a means of social and educational inclusion. The author turns out to be revolutionary for subsidizing an integrated vision of the constitution of the human psychic activity, defending the plain possibility of humanization, the formation of cultural building of human species in both ableb and disabled people.

Palavras-chave : Vygotski; Special Education; Defectology.

        · resumo em Português | Espanhol     · texto em Inglês     · Inglês ( pdf )